Chocken har börjat lägga sig...

...efter det aningen skrämmande resultatet i Finalen för ett par timmar sedan.

Så här röstade svenska folket: (antal röster)

1. Malena, 18% (322 657) 
2. Caroline, 18% (318 952)
3. E.M.D., 13% (231 098)
4. Alcazar, 11% (199 014) 
5. Måns, 10% (182 651)
6. H.E.A.T, 10% (178 283)
7. Sarah Dawn Finer, 8% (146 300)
8. Molly, 3% (51 467)
9. Agnes, 3% (49 819)
10. Emilia, 3% (48 844) 
11. Sofia, 1% (19 885)

Jag funderar lite... Vad hade hänt om vi haft dueller även i finalen? Kanske hade vi fått ett mer rättvist röstningsresultat?

Till en början hade placeringarna 5-11 rykt. Kvar hade då Malena, Caroline, EMD och Alcazar varit. Malena hade mött Alcazar och Caroline hade mött EMD.

Matchen mellan Alcazar och Malena hade slutat med att Malena fick Carolines, H.E.A.T.'s, Sarah Dawn Finers och Mollys röster. Därmed hade hon slutat på 59 % av rösterna, och då slagit ut Alcazar.

Men när sen Caroline skulle mött EMD hade det sett annorlunda ut; Caroline hade fått Emilias, Mollys, Sarah Dawn Finers och H.E.A.T.s röster - och slutat på 42 %. Därmed hade EMD piskat Ugglan. 

Då hade vi till slut haft en finalduell mellan EMD och Malena. EMD hade lätt tagit alla Måns-röster, och troligen både Alcazar och Agnes röster likaså. Då är dom uppe i 37 %. Sen tror jag det hade varit ganska jämn match om kvarvarande röster - Malena  hade ju haft sina 18 % säkra - men resten hade dom fått dela ganska jämnt på. 45 % kvar - 22,5 var. 37% + 22,5 = 59,5 %.

Någon som hänger med i min avancerade kvart i fem på morgonen-kalkyl?

Min tes är i vilket fall att om vi haft dueller även i finalen hade det slutat så här:

1. E.M.D.
2. Malena Ernman
3. af Ugglas
4. Alcazar

Nåväl, nu var det inte dueller i finalen... Fuck... Antar att det bara är att ladda in för Moskva och hoppas på det bästa?

(Fotnot: La Voix är en sjukt svår låt att förutspå hur det kommer gå för - antingen vinner vi alltihopa eller så kniper vi en av kalkonplatserna...)



Kommentarer
Postat av: Mr.Schlager

Kommentar hämtad från ursprungligt inlägg:



Hej! Vet inte om jag riktigt håller med din analys av lördagens topp 4. Tror definitivt inte folk sympatiröstar på Amy Diamond längre. Hon har trots sin ålder flera år i branchen och folk vet vad hon går för. Går hon vidare är det för att folk fastnar för låten, vilket jag tror de gör. Sen tror jag till skillnad från förra veckan (då Shirley snopet knep sista-platsen) att en lite sämre låt kompenseras med igenkänning. Markoolio är "folklig" och charmar publiken oavsett om låten säkert låter som hans låtar låtit sen han började sin karriär.

Dessutom tror jag då även på Lily&Susie. Oklart om det blir skräll dock. Det är alltid svårt att tippa "revanch-bidrag", kan bli så att de bara blir ignorerade och slutar som Shirley..

Måns är en workoholic vad jag vet, och hans förra bidrag i MF blev en radioplåga under lång tid. Därför tror jag att han inte lämnat något åt slumpen i år. Har han en bra låt röstar folk. Oavsett låt bjuder säkert han på den mest spektakulära scenshowen, och det ska man också räkna med. Tyvärr tror jag inte konceptet Cookies&Beans fungerar, inte tillräckligt för att få folk att rösta på det, jag tror istället mer på skräll från 1000 Miles, tror det är där alla tjejröster hamnar. Unga är även bra på att ligga på telefonen vilket jag tror gynnar de tack vare det nya röstningssystemet.

Så att summera tror jag Måns, Amy och Markoolio. Eftersom revivals nästan aldrig fungerar i MF tror jag 1000 miles tar 4:e platsen. (kanske når de längre än så..)

Tack för mig! Ska bli spännande att se hur det går!

Kram



( Publicerat: 2009-02-12 @ 01:24:11 )

2009-02-16 @ 18:13:58
URL: http://kimbauer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback